X
تبلیغات
بهداشت روان - چگونه از استرس رها شویم

بهداشت روان

بهداشت روان و مسایل روان شناختی

چگونه از استرس رها شویم

استرس طولانی مدت انسان را از پای در می آورد 

  

 

 


   
   

 
 
 
 
 

این روزها استرس در همه جا، فضای خانه، محیط کار، محیط های آموزشی، در جمع دوستان و هر جای دیگری که فکرش را بکنید، ممکن است وجود داشته باشد، بنابراین همه ما کم و بیش آن را می شناسیم. در واقع موضوع کنترل استرس برای همه جالب توجه است. هر یک از ما دائم در معرض استرس هستیم و این موضوع به اندازه ای مهم است که متخصصان و پزشکان زیادی روی آن کار کرده و تعاریف زیادی برای آن ارائه کرده اند. از جمله این که استرس پاسخ معمولی بدن به همه تقاضاهایی است که از وی می شود یا هماهنگی با توقعات بسیار نابجا که عوامل استرس زا نام دارد. شاید استرس در بدو امر و در مراحل اولیه چندان مهم نباشد، اما در طولانی مدت و در غلبه با مشکلات، این ترس و استرس است که شما را از پای در می آورد، نه مشکل استرس آفرین!
راه هایی وجود دارد که با بهره گیری از آنها می توانید هرچه بهتر بر استرس غلبه کنید:
▪ یک نفس عمیق بکشید:
این نخستین کاری است که شما بلافاصله برای رهایی از اضطراب و تنش می توانید انجام دهید. در واقع خود عادت کنید که همیشه در رویارویی با استرس، ابتدا نفس عمیقی بکشید تا بتوانید بعد از آن خود را برای نبرد با استرس و نگرانی مجهز کنید؛ بدین ترتیب شما نیمی از راه را رفته اید و نیم دیگر آن شناختن عوامل استرس زا است.
▪ برقراری ارتباط با دیگران:
در شرایطی که شما دچار استرس بوده و مضطرب هستید، اگر بتوانید با یک دوست صحبت کنید یا به نحو دلخواه خود با دیگران ارتباط برقرار کنید، کمک زیادی به خود خواهید کرد. اگر نمی توانید احساسات خود را بیان کرده یا با کسی صحبت کنید، می توانید آنچه را می خواهید بگویید، بنویسید. یک دفترچه برای خود کنار بگذارید و هر چیزی که شما را آزار می دهد، در آن یادداشت کنید. در واقع نوشتن احساسات نوعی درمان به حساب می آید که بسیار مؤثر است.
▪ خندیدن:
سعی کنید بار دیگر از حس شوخ طبعی خود استفاده کرده و موقعیت های شاد و مفرح برای خود بیافرینید. دورنمایی از لذت های شادی بخش و مفرح برای خود ترسیم کنید. با عده ای از دوستان در حالی که غذا و نوشیدنی مورد علاقه خود را می خورید، با نقل خاطرات شاد و پرداختن به مسائل مورد علاقه خود لحظات شادی را برای خود بیافرینید. گاهی بازی کردن با کودکان، غلغلک دادن آنها و شنیدن نوای خوش قهقهه شان می تواند شما را هم شاد کرده و به عوالم کودکانه رهنمون کند. باور کنید این بهترین دارویی است که می توانید برای رهایی از اضطراب و استرس بیابید.
▪ ورزش کنید:
یکی از بهترین راه هایی که شما می توانید در مقابله با استرس به آن بپردازید، ورزش کردن و حفظ تناسب اندام است؛ بدین ترتیب که سعی کنید با انجام فعالیت هایی مانند یوگا، نرمش، یا دو تا حد زیادی به آرامش دست یابید. لذت و شادابی که پس از شنا به دست می آورید آنقدر مؤثر و آرامش بخش است که شاید هیچ چیز دیگری نتواند جای آن را بگیرد. البته نرمش ها و ورزش های دیگر نیز با آزاد ساختن آندروفین موجب نشاط و شادابی بیشتر شما می شود. همچنین خوردن شکلات هم بسیار مؤثر است و حس خوبی به شما می دهد (البته به خاطر داشته باشید که در خوردن شکلات زیاده روی نکنید)‎
▪ منظم باشید:
یکی از مهم ترین عواملی که موجب اضطراب و استرس می شود، احساس بی نظمی و غرق شدن در کارهای روزمره است، وقتی شما احساس می کنید برای انجام کارهایتان به اندازه کافی دقت ندارید، بکوشید نظم را رعایت کنید و با در نظر گرفتن اولویت های هر یک از کارها، تک تک آنها را در زمان مناسب انجام دهید. در نظر بگیرید وقت و زمان خود را مدیریت کنید و به گونه ای مهار امور را در دست بگیرید که بتوانید استرس و اضطراب ناشی از کمبود وقت خود را کمتر کنید.گاهی انجام کارهای پیش بینی نشده، استرس شما را بیشتر می کند، اما باید بتوانید با نظم بخشیدن به امور، به خوبی از عهده انجام آنها برآیید.
▪ احساس آرامش کنید:
روشن کردن شمع معطر که رایحه خوشی مانند لَوِنْدِر (اسطوخدوس) داشته باشد، می تواند به شما احساس آرامش و نشاط بدهد و موجب شود که به آرامش بیشتری دست یابید.
به موزیک مورد علاقه خود گوش بدهید و با انجام ریلکسیشن و رهاسازی جسم و روح خود به آرامشی دست یابید که تاکنون آن را حس نکرده اید.
همچنین می توانید به طبیعت بروید و با گوش دادن به صدای باد، هنگامی که در میان ساقه و تن درختان می پیچد یا در کنار ساحل با تماشای امواج دریا، احساس آرامش کنید.
▪ از مناظر طبیعت لذت ببرید؛
از منزل بیرون بروید و از هوای آزاد لذت ببرید. به تماشای یک نمایشگاه هنری بروید و از آن لذت ببرید. یک نوشیدنی گرم بنوشید و از طعم خوش یک شکلات سیاه لذت ببرید.
ماساژدرمانی هم بسیار مؤثر است. اگر دوست دارید می توانید لحظاتی را در تنهایی و سکوت بگذرانید و آرامش را تجربه کنید. یک دوش آب گرم بگیرید.
▪ هیچ کاری انجام ندهید:
گاهی نیاز است کمی از دیگران فاصله بگیرید. اگر لازم بود در اتاق را ببندید. پنجره را باز کنید.
یک گوشه بنشینید و لحظاتی استراحت کنید. در نبرد با استرس به ذهنتان بیاموزید که برای از بین بردن آن به انجام مدیتیشن بپردازید.
▪ کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید:
به موزیک های شاد گوش دهید. اوقات مفرح و شادی را برای خود فراهم آورید و هیچ گاه خود را فراموش نکنید.
▪ به مدیتیشن بپردازید:
اگر با انجام همه این کارها باز هم احساس استرس و اضطراب می کنید و نمی توانید به این نبرد با استرس پایان دهید، از مدیتیشن غافل نشوید. تمرکز داشتن و خالی کردن ذهن از اضطراب و جایگزین کردن آن با آرامش، همچنین تماشای ویدئوکلیپ های آرامش بخش موجب می شود اشتیاق بیشتری داشته باشید و به ذهن تان اجازه می دهد تا از هرگونه تشویش و نگرانی رهایی یابید.
▪ راهنمایی بیشتر:
ـ از انتخاب خود آگاه باشید؛ پیوسته از روی آگاهی تصمیم بگیرید. شما همیشه یک انتخاب دارید؛ پس آگاهانه آن را برگزینید.
ـ «نه» گفتن را بیاموزید. به خاطر داشته باشید شما نمی توانید همیشه به درخواست دیگران پاسخ مثبت دهید و حق دارید هر وقت می خواهید به آنها پاسخ منفی بدهید.
ـ یاد بگیرید چطور به دیگران مسئولیت بدهید و بعضی کارها را به آنها واگذار کنید؛ بنابراین سعی نکنید همیشه همه کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید.

     روزنامه ایران ( www.iran-newspaper.com )

+ نوشته شده در  دوشنبه شانزدهم دی 1387ساعت 0:57  توسط حورا سادات فصیحی لنگرودی  |